協同学習は,個人学習よりも理解の促進において有効であることが明らかになっています.ただし,単純に協同するだけではその利点を得ることは困難です.そこで,本研究室では,教育場面(協同学習)に着目し,システムを用いて,学習に有効である協同学習プロセスを支援する方法や利用効果について研究しています.このような人間同士で行っている活動を学習システムにより支援できれば,認知理論に即した効果的な学習方法を提案することが期待できます.
Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL)
【解説記事・論文】
林勇吾(2021).協同学習における学びの深化プロセス̶ICAP フレームワークによる検討̶教育システム情報学会誌,38(4), inpress.
教育会話エージェント(PCA)によるファシリテーション手法の検討/Facilitation by pedagogical conversational agents
・PCAによる感情表出
林 勇吾・小川 均 (2013). Pedagogical Conversational Agentを用いた協同学習の促進-感情表出に着目した検討- 電子情報通信学会論文誌D,J96-D(1),70-80.
Hayashi, Y. (2012), On pedagogical effects of learner-support agents in collaborative interaction. Proceeding of the 11th International Conference on Intelligent Tutoring Systems(ITS’12), 22-32.
Hayashi, Y. (2016). Lexical Network Analysis on an Online Explanation Task: Effects of Affect and Embodiment of a Pedagogical Agent. IEICE Transactions on Fundamentals of Electronics, Communications and Computer Sciences, E99-D(6), 1455-1461.
・PCAの数と役割分担
林 勇吾・井上 智雄 (2015). 複数の教育用会話エージェントによる協同学習のデザイン 電子情報通信学会論文誌A,J98-A(1),76-84.
Hayashi, Y. (2014). Togetherness: multiple pedagogical conversational agents as companions in collaborative learning. Proceeding of the 12th International Conference on Intelligent Tutoring Systems(ITS’14), 114-123.
Hayashi, Y.(2019). Multiple Pedagogical Conversational Agents to Support Learner-Learner Collaborative Learning: Effects of Splitting Suggestion Types. Cognitive Systems Research, 54, 246-257.
・PCAによる視線ジェスチャ
林 勇吾 (2018). 知識統合型の協同学習における身体性を持つ教育エージェント:眼球運動測定を用いた助言と視線ジェスチャに関する実験的検討 ヒューマンインタフェース学会論文誌, 20(1), 79-88.
Hayashi, Y. (2016) Coordinating knowledge integration with pedagogical agents: Effects of agent gaze gestures and dyad synchronization. Proceeding of the 13th International Conference on Intelligent Tutoring Systems(ITS’16), 254-259.
マルチメディア/マルチモーダル情報を活用したファシリテーション手法の検討/Facilitation using multimedia and multimodal information
・視覚情報と音声情報の活用
林 勇吾 (2014). Dual-Channel Modelに基づく対話エージェントを利用した協同による説明活動の促進方法 電子情報通信学会論文誌D, J97-D(1), 17-27.
Hayashi, Y. (2013). Learner-Support Agents for Collaborative Interaction: A Study on Affect and Communication Channels. Proceeding of the 10th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL’13), 232-239.
・協同相手の視線情報のアウェアネスの活用
Hayashi, Y. (2020). Gaze awareness and metacognitive suggestions by a pedagogical conversational agent: an experimental investigation on interventions to support collaborative learning process and performance. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 15(4), 469-498.
Hayashi, Y. (2018) Gaze Feedback and Pedagogical Suggestions in Collaborative Learning: Investigation of Explanation Performance on Self’s Concept in a Knowledge Integration Task In Proceeding of the 14th International Conference on Intelligent Tutoring Systems(ITS’18), 78-87.
コンセプトマップとプロンプトを用いたファシリテーション手法の検討/Facilitation using concept maps and prompts
・プロンプトの作成と効果の検証
下條 志厳・林 勇吾 (2020). 協同学習おけるコンセプトマップを用いた説明活動のファシリテーション:協調的プロセスと論争的プロセスに着目した検討 認知科学, 28(4), in press.
Shimojo, S. & Hayashi, Y. (2020). Prompting Learner-Learner Collaborative Learning for Deeper Interaction: Conversational Analysis Based on the ICAP Framework. Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education(ICCE2020), 177-182
・プロンプト提示の自動化に向けた検討(キーワード)
Shimojo, S. Hayashi, Y. (2021). Laboratory Study on ICAP Interventions for Interactive activity Investigation Based on Learning Performance. Proceedings of the 29th International Conference on Computers in Education, in press.
学習プロセス(ICAP)の誘導に向けたプロンプト提示の検討
取り組み中